De Rijdende Popschool coacht klas van Obs De Swoaistee online

De Rijdende Popschool coacht leerlingen en leraren van drie basisscholen richting de audities voor de Lang Leve de Muziekwedstrijd, een muzikale wedstrijd voor groepen 6 en 7 in heel Nederland. De wedstrijd bestaat uit verschillende auditierondes, met als einddoel het doen van een optreden tijdens Het Kerst Muziekgala 2020, met Koningin Máxima als eregast!

In Coronatijd is het natuurlijk een flinke uitdaging om basisschoolleerlingen te coachen bij het maken van muziek. Maar De Rijdende Popschool heeft hier iets op bedacht., Op 3 juni zijn Beatcoaches Jordy Richir en Jos Lok begonnen met een online workshop beats maken voor groep 8 van Obs De Swoaistee in Groningen. De helft van de klas volgde de workshop thuis in Teams, de andere helft in het eigen klaslokaal via een beamerscherm. In deze eerste workshop is samen met de klas een beat gemaakt waar de leerlingen samen met de leerkracht een rap op gaan schrijven.

MC Braaksmaak in da Digital House!

Een tweede workshop is ook al gegeven door de Groningse tekstschrijver/rapper/muzikant Wietze de Haan (MC Braaksmaak), die de basis van tekstschrijven en rappen heeft uitgelegd.

Er wordt toegewerkt  naar de uitvoering van een rap die door de hele klas wordt uitgevoerd en opgenomen. Van de uitvoering door de klas wordt een videoclip gemaakt die gebruikt wordt als auditie om de volgende ronde van de Lang Leve de Muziekwedstrijd te bereiken. Eind juni wordt de videoclip opgestuurd voor de auditieronde van de Lang Leve De Muziek Wedstrijd, en dan wordt bekend welke scholen door mogen naar de volgende ronde.

Naast Obs de Swoaistee coacht De Rijdende Popschool nog twee scholen in Nederland: Basisschool de Mijlpaal in Amsterdam en Obs De Grote Beer in Den Haag. De scholen krijgen gratis muzieksoftware van Ableton, waarvoor ze bij de installatie van het programma ook ondersteuning krijgen van De Rijdende Popschool.