Geschiedenis

In 2011 wilde Niels Steenstra in het dorp Garmerwolde (400 inwoners) iets met muziek doen voor kinderen, omdat er in het dorp weinig activiteiten voor kinderen en jongeren tussen de 8 en 20 jaar waren. Samen met Ard Agteresch zag hij in het Dorpshuis een mooie plek om muzieklessen te geven aan de kinderen uit Garmerwolde. Er werd gekozen om de kinderen popmuziek te laten maken in bandjes. Na het succes in Garmerwolde ontstond het idee bij Niels Steenstra om dit in meer dorpen te realiseren waar die behoefte er ook was. Om flexibel te kunnen zijn werden er instrumenten en een bestelbusje aangeschaft. Op vrijdag 25 mei 2012 ging De Rijdende Popschool voor het eerst op pad met een auto vol instrumenten. De eerste kennismakingsles was in Slochteren. Er kwamen meer dan 25 kinderen op af en een week later startte Popschool Slochteren met maar liefst 5 bandjes.

We werken in dorpen en wijken samen met bewoners en vrijwilligers. Daardoor krijgen we uit de eerste hand kennis van de wensen en behoeften die daar spelen. Om echt een duurzame voorziening te maken van een popschool in een dorp werken we samen met gemeenten, steun van donateurs en sponsoren uit het bedrijfsleven.

Voor veel van de deelnemers van De Rijdende Popschool is het “Rijdende Popschool Festival” – dat we al twee keer organiseerden in samenwerking met MartiniPlaza – een absoluut hoogtepunt. Beide keren traden meer dan 50 popschoolbandjes op samen met lokale acts. 650 deelnemers en 1500 bezoekers tussen 8 en 108 jaar konden meedoen aan workshops, masterclasses en konden optredens van professionele artiesten meemaken.
Voor ons is het festival een prachtige samenvatting die ontzettend veel plezier toont in muziek maken. Dat blijft, naast inhoudelijke ontwikkeling, uiteindelijk het belangrijkste.

Nu, 10 jaar verder, zijn we in 57 dorpen in Groningen en Drenthe actief geweest met popscholen, hebben we met meer dan 8000 leerlingen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs samen muziek gemaakt en zijn we met DeClick de mogelijkheden voor jongeren om samen (pop-)cultuur te maken aan het vergroten.

In 2012 was Maxima op bezoek bij De Rijdende Popschool.

HMK Máxima praat met leerlingen van De Rijdende Popschool in Garmerwolde