Brief aan onze fans

Zoals jullie misschien al hebben gelezen of gezien hebben op RTVNoord en/of Omroep MAX is De Rijdende Popschool deze week in het nieuws gekomen.
Het is gelukkig tot nu toe niet vaak nodig geweest om slecht nieuws te melden, maar helaas is dat nu wel het geval.

15 april 2018 eindigde een tweejarig project van De Rijdende Popschool in Groningen, gefinancierd door o.a. het Fonds voor Cultuurparticipatie en het VSBFonds. Het project is een groot succes geweest, omdat we bijna alle doelstellingen gehaald hebben.
Bijna…….

Naast het opstarten van popscholen in 15 dorpen van Groningen, zijn we er in geslaagd de verbinding te leggen met heel veel dorpen, vrijwilligers, basisscholen en gemeenten gedurende het project. Het doel was om na het 2 jaar durende project verder te kunnen zonder afhankelijk te zijn van incidentele projectsubsidies. Daarnaast hebben we geprobeerd de popscholen die we al hadden al die tijd te behouden. We hebben in de periode heel veel dorpen, gemeenten en sponsoren bereid gevonden om ons werk financieel mogelijk. Maken. Vrijwilligers in dorpen helpen ons en veel dorpen leveren gratis oefenruimtes. Veel gemeenten, waaronder de gemeentes Ten Boer, Winsum, Delfzijl, De Marne, Eemsmond, Midden Groningen en Loppersum steunen ons, soms structureel, of hebben de intentie uitgesproken ons werk te (blijven) steunen. We hebben sponsoren in het bedrijfsleven geworven, waar Century Autogroep en Bax Music voorbeelden zijn. En we hebben waar nodig nog extra subsidies verworven, bijvoorbeeld voor een nog lopend project in Oost Groningen. We hebben ontelbare projecten op basisscholen gedaan waarvan het beetje “winst”dat we daaraan overhielden ten goed lieten komen aan ons werk in de dorpen.

Ondanks positieve reacties op het werk van De Rijdende Popschool en vaak goede intenties van provinciale instellingen, bestuurders en ambtenaren, is het resultaat van een lange tocht van loket naar loket, van kastjes naar muren, van vragen, zeuren, en soms bijna smeken, dat we op geen enkele manier financiële steun van de provincie kunnen verwachten.

De toekomst voor ons werk in de dorpen van Groningen is nu onzeker, doordat er niet voldoende financiering is om kostendekkend te werken.En daarom lijkt het er nu op dat we onze activiteiten in de dorpen van Groningen het komend jaar langzaam af zullen moeten gaan bouwen. Afspraken die we hebben gemaakt en die nu nog lopen komen we uiteraard na. In het kader van subsidieverplichtingen zullen we, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, zelfs nog een paar nieuwe popscholen opstarten in Oost Groningen.

Wij geven het nog niet op natuurlijk en hopen dat er een oplossing komt. Wij gaan er alles aan doen om die oplossing te vinden in ieder geval. Ook jullie kunnen helpen, bijvoorbeeld door op ons te stemmen voor de verkiezing “Vereniging van het jaar” en door berichten van ons op Facebook en Twitter te delen. Hoe meer we laten merken dat we niet willen dat het stopt, des te groter de kans dat er iets positiefs gaat gebeuren!

Samen krijgen we het dan vast voor elkaar!

Met optimistische groet.

Niels Steenstra, ook namens alle andere medewerkers van De Rijdende Popschool.

P.S. Voor de duidelijkheid willen we wel melden dat ons werk in de dorpen van Drenthe niet in gevaar is.