Rijdende Popschool krijgt 15.000 euro subsidie

De Rijdende Popschool krijgt van het college van burgemeester en wethouders van Emmen een subsidie van 15.000 euro, omdat zij de cultuurdeelname van jongeren graag wil stimuleren.

De Rijdende popschool gaat naar dorpen, wijken en scholen met spullen die nodig zijn om muziek te maken, zoals instrumenten, versterkers, microfoons en een zanginstallatie. Kinderen, jongeren en volwassenen krijgen muziekles door samen in een bandje te spelen.

Sinds april 2017 is de Rijdende Popschool actief in het dorpshuis van Zandpol en dat is volgens de gemeente een groot succes. In het afgelopen jaar hebben meer dan 25 inwoners les gehad en zijn er drie bands met in totaal veertien deelnemers ontstaan.

Vier dorpen erbij
Vier andere dorpen (Zwartemeer, Schoonebeek, Erica en Nieuw Amsterdam/Veenoord) in de gemeente Emmen hebben vervolgens gevraagd of de popschool daar ook gevestigd kan worden. De Rijdende Popschool wil juist op plekken komen waar geen muziekschool of andere voorzieningen gevestigd zijn, zoals in dorpen en in krimpregio’s. Samen met de dorpsbesturen, dorpshuizen en vrijwilligers uit de dorpen gaan ze popscholen opzetten.

‘Goed voor de leefbaarheid’
Cultuurwethouder Robert Kleine: ‘We willen kunst en cultuur in de dorpen en wijken een stevige impuls geven, hebben we in de Cultuurnota gezegd. Het initiatief van de Rijdende Popschool past daar naadloos in. Inwoners kunnen dicht bij huis muziekles krijgen en samen in bands spelen. Dat is goed voor de leefbaarheid. Ik hoop dat de activiteiten die we nu al zien ontstaan na het succes in Zandpol zich als een olievlek over onze gemeente gaat uitbreiden.

Andere dorpen mogen zich aanmelden
‘Het is fantastisch nieuws dat we in zoveel dorpen in Emmen actief kunnen worden. Ook kinderen vanaf 8 jaar en volwassenen zijn welkom om mee te doen natuurlijk’, vertelt Niels Steenstra, directeur van De Rijdende Popschool. ‘Andere dorpen die ook interesse hebben in een popschool mogen zich bij ons melden. We hopen dat we nog lang actief mogen blijven in de gemeente Emmen.’