Bezoek koningin Máxima aan De Rijdende Popschool

Na weken voorbereiden was het dan eindelijk zover: donderdag 6 november kwam koningin Máxima op bezoek bij De Rijdende Popschool. In Dorpshuis De Leeuw in Garmerwolde, waar popschoolbandjes les krijgen en het kantoor van De Rijdende Popschool zit, sprak zij met mensen die bij DRP betrokken zijn, zoals medewerkers, bandcoaches, vrijwilligers en partners. En ze kwam natuurlijk om te luisteren naar de kinderen die muziek maken!

HMK Máxima praat met leerlingen van De Rijdende Popschool in Garmerwolde

Koningin Máxima praat met kinderen van Popschool Garmerwolde die voor haar opgetreden hebben. © Oranje Fonds / Bart Homburg

Maar waarom kwam ze nou eigenlijk langs? Koningin Máxima is beschermvrouwe en initiatiefneemster van het programma Kinderen Maken Muziek, een samenwerkingsverband tussen het Oranje Fonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie. Kinderen Maken Muziek is een belangrijke ondersteuning voor De Rijdende Popschool. De koningin brengt af en toe een werkbezoek aan de deelnemende projecten, waar wij er dus een van zijn.

Informatieve gesprekken
Het eerste gedeelte van het bezoek vonden de gesprekken plaats, waarbij de koningin aan tafel ging met twee groepen na elkaar. Eerst de partners, daarna vrijwilligers en bandcoaches. Directeur Niels Steenstra trad op als gastheer en was bij alle gesprekken aanwezig. Koningin Máxima was zeer geïnteresseerd en heel goed voorbereid. Ze stelde hele gerichte vragen om een goed beeld te krijgen van de werkwijze en doelen van De Rijdende Popschool. Zij liet hierbij merken dat het voor haar heel belangrijk is dat zoveel mogelijk kinderen de kans krijgen om muziek te maken. Naast de koningin waren ook de directeur van het Oranje Fonds R.van der Giessen, de directeur van het Fonds voor Cultuurparticipatie J.J. Knol en de burgemeester van Ten Boer A. van de Nadort bij de gesprekken.

Optreden voor de koningin
In de tussentijd zaten de kinderen van twee popschoolbandjes in de grote zaal van het dorpshuis te wachten tot ze konden gaan optreden! Toen koningin Máxima naar de zaal kwam werden de bandjes aangekondigd door Niels Steenstra, waarna de kinderen eindelijk mochten gaan spelen. En ze speelden de sterren van de hemel. Wij zijn heel erg trots op onze muzikale kinderen, die zonder problemen gewoon voor de koningin hun liedjes lieten horen! Nadat de bandjes gespeeld hadden, ging de koningin op het podium zitten om nog even met de kinderen te praten. Het was een gezellig onderonsje waarbij ze ook de kinderen best nog pittige vragen stelde over de voordelen van het spelen in een bandje. Samen spelen is niet alleen heel leuk, maar je leert ook verantwoordelijkheid voor elkaar te nemen.

Bedankt allemaal!
Na het maken van een groepsfoto op het podium ging koningin Máxima helaas weer weg. Het was echt een supermiddag met een geweldige sfeer en wij van De Rijdende Popschool zijn heel erg blij en trots dat we koningin Máxima op visite hadden. We zijn ook supertrots op onze kanjers die zo geweldig hebben staan optreden. De eerste band heeft laten zien dat je met weinig muzieklessen al heel veel kunt presteren door het samen te doen. En met de tweede band, de Burning Birds, is duidelijk geworden hoe ver je kunt komen door lekker door te gaan met muziek maken en een hechte band te vormen.

Bandcoaches, stagières, sjouwers, geluidsmensen, catering, manusjes-van-alles en iedereen die heeft meegewerkt om deze dag tot een succes te maken: waanzinnig bedankt!!!

HMK Máxima luistert naar een optreden van leerlingen van De Rijdende Popschool in Garmerwolde

Koningin Máxima luistert naar het eerste optreden

De sfeer was enthousiast en gezellig

HMK Máxima luistert naar een optreden van The Burning Birds van De Rijdende Popschool in Garmerwolde