31 maart introductieles Oude Pekela

De Rijdende Popschool komt naar Oude Pekela!

De opmars van De Rijdende Popschool gaat voort! Na de successen in onder meer Garmerwolde, Slochteren, Zeerijp en Noordbroek is Oude Pekela het volgende dorp waar kinderen mee kunnen doen aan een Popschool. Op maandag 31 maart is er een gratis, vrijblijvende introductieles in jongerencentrum Ons Stee, waarna de wekelijkse lessen van start gaan. Popschool Oude Pekela  wordt georganiseerd in samenwerking met de gemeente Pekela.

Introductieles

Bij de introductieles is iedereen van 8 t/m 18 jaar welkom; kinderen hoeven zich hier niet voor op te geven maar kunnen gewoon langskomen. Van 15.30 tot 16.30 zijn kinderen van 8 t/m 10 jaar welkom, en om 16.30 is een uurtje gereserveerd voor jongeren vanaf 11 jaar. Komt de tijd niet goed uit, dan kunnen ze ook gewooon bij de andere groep komen kijken. Als ze het leuk vinden, kunnen ze zich meteen aanmelden voor de reguliere lessen.

Om mee te doen met Popschool Oude Pekela hoeven de kinderen geen muzikale ervaring te hebben. Ze hoeven ook niets mee te nemen, want De Rijdende Popschool komt naar de dorpen toe met alles wat nodig is om muziek te maken in een band.

Naar de kinderen toe

De Rijdende Popschool heeft een bijzonder concept: er wordt lesgegeven in de dorpen, want de muziekschool komt naar de kinderen toe. Een professionele bandcoach rijdt naar het dorp met alle spullen die nodig zijn, zoals instrumenten, versterkers, microfoons en een zanginstallatie.

De bedoeling van de Rijdende Popschool is om het maken van muziek voor zoveel mogelijk kinderen toegankelijk te maken. Bij De Rijdende Popschool krijgen kinderen en jongeren muziekles in een bandje, waarin ze voornamelijk popmuziek spelen. Ze mogen de liedjes zelf uitkiezen, in overleg met de bandcoach.

Samen muziek maken

In een bandje leer je snel en het is leuk om samen muziek te maken. Het is gebleken dat in dorpen vaak weinig voorzieningen zijn, met name op het gebied van muziek. Daarnaast heeft het maken van muziek een bindende factor. De bandjes geven regelmatig optredens in het eigen dorp (en ook wel daarbuiten), waardoor mensen bij elkaar komen.

Uitbreiden

De Rijdende Popschool heeft zijn basis in Garmerwolde en is nu ruim twee jaar actief. Er zijn inmiddels popscholen opgericht in een aantal dorpen in de provincie Groningen: Garmerwolde, Slochteren, Zeerijp, Stedum, Spijk en Noordbroek. Dankzij subsidies van Leader en Kinderen Maken Muziek van het Oranje Fonds kunnen de activiteiten flink uitgebreid worden. De Rijdende Popschool is dan ook altijd op zoek naar leuke dorpen en enthousiaste kinderen die graag een eigen popschool zouden willen.