NCRV-geluidsapparatuur overhandigd aan de Rijdende Popschool in Groningen

De gitaar- en basversterkers én het Yamaha-drumstel zijn vandaag overhandigd aan de Rijdende Popschool in Groningen. Dit vond plaats in het gebouw van de KRO-NCRV in Hilversum. De apparatuur wordt vanaf nu gebruikt door leerlingen van de Rijdende Popschool.

Deze ‘backline’ is voor het eerst gebruikt bij het bekende NCRV-radioprogramma Paperclip in 1989. De afgelopen jaren werd het gebruikt door de bands die optraden in het Radio 2-programma Volgspot. Hijlco Span, oud-presentator van Volgspot: “De reacties stroomden binnen nadat we een oproep hebben gedaan via het Oranjefonds. De animo was overweldigend. In de afgelopen 25 jaar hebben grote namen uit de Nederlandse muziek hiermee gespeeld. Denk aan BLØF, Trijntje Oosterhuis, The Scene en Frank Boeijen. Het is heel mooi dat wij hiermee jonge muzikanten blij kunnen maken.”
_L1A4963
Initiatiefnemer Niels Steenstra van de Rijdende Popschool was direct enthousiast toen hij van deze actie hoorde: “Ik ben heel blij met de ‘backline’. Of het allemaal gaat passen in het busje, is nog maar de vraag. Het is allemaal iets groter dan ik had gedacht”.

De Rijdende Popschool heeft een bijzonder concept: er wordt lesgegeven in Groningse dorpen als Zeerijp, Stedum, Spijk en Noordbroek en de muziekschool komt naar de kinderen toe. Een professionele muziekleraar neemt de spullen mee die nodig zijn, zoals instrumenten, versterkers, microfoons en een zanginstallatie. De Rijdende Popschool wil hiermee zo veel mogelijk kinderen in Groningen de kans bieden om muziek te maken.