Landelijk Congres Popmuziekeducatie

Het domein van de muziekeducatie is volop in beweging en de popmuziek heeft daarin een bijzondere positie. Op vrijdag 9 december 2016 vindt van 12:00 tot 18:00 uur in Neushoorn Leeuwarden het eerste landelijke congres over popmuziekeducatie plaats! Het congres wordt georganiseerd door Neushoorn Creatieve Hotspot en ROC Friesland College/D’Drive en is onderdeel van het Freeze Festival. De Rijdende Popschool verleent samen met Kytopia, Effenaar/Backdrop, Pop-opleiding Conservatorium Amsterdam, Prins Claus Conservatorium, the Real Band, Minerva Academie voor Popcultuur, Urban House Groningen en Buma Music Academy medewerking aan het congres.

Foto: Jonathan van Dijk
Foto Neushoorn: Jonathan van Dijk

Poppodia ontdekken dat zij een interessante plek zijn voor kinderen en jongeren voor het geven van rondleidingen en muziekonderwijs. Muziekscholen ontdekken nieuwe vormen van lesgeven, zoals bandcoaching en peer-educatie. Studenten van conservatoria en artiestenopleidingen ontdekken een markt in het geven van workshops. Er is veel particulier aanbod op het gebied van popmuziek. Hiphop-gemeenschappen worden gezien als informele leeromgevingen. Er is veel aandacht voor talentontwikkeling, ook op het gebied van de popmuziek.

Het congres popmuziekeducatie richt zich op de Nederlandse kunsteducatie-instellingen, opleidingen zoals ROC’s met een aanbod op het gebied van kunst, cultuur en pedagogisch werk, conservatoria, commerciële aanbieders van kunsteducatie, poppodia en overheden.

Vragen die tijdens het congres voorbij komen zijn: wat zijn goede inspirerende voorbeelden? Wat zijn de do’s en dont’s voor educatieve organisaties? Wat zijn landelijke en internationale trends en ontwikkelingen? Wat zijn goede strategieën en methodieken? Waar hebben de verschillende doelgroepen behoefte aan?

Naast lezingen en debatten over dit onderwerp, wordt ook een aantal workshops gegeven.