De Rijdende Popschool speelt voor Koningin Máxima

Eén van de bands van De Rijdende Popschool speelt mee met het slotconcert van Kinderen Maken Muziek van het Oranje fonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie op woensdag 10 juni. Dit concert wordt bijgewoond door Koningin Máxima.

Duizenden kinderen verzamelen zich op die dag in de Jaarbeurs in Utrecht. Zij hebben deelgenomen aan de projecten die de afgelopen twee jaar gesteund zijn door Kinderen Maken Muziek. Op deze dag vindt het afsluitende concert plaats, dat gegeven wordt door kinderen die in deze periode muziek hebben gemaakt.

The Burning Birds, de band uit Garmerwolde die vanaf het begin bij De Rijdende Popschool betrokken is, zal als begeleidingsband met het Leerorkest Zuid-Oost Amsterdam meespelen.

Vanuit de verschillende dorpen waar De Rijdende Popschool wekelijks naartoe rijdt om muziekles te geven, gaan 75 jonge muzikanten mee om het concert bij te wonen. Een bus komt de kinderen ophalen bij het hoofdkwartier in Garmerwolde, om ze vervolgens naar Utrecht te brengen.

Kinderen Maken Muziek is een project dat door Koningin Máxima opgezet is om kinderen te stimuleren muziek te maken. Dankzij de bijdrage vanuit dit project heeft De Rijdende Popschool haar activiteiten uit kunnen breiden. Hierdoor wordt nu al in zo’n 12 dorpen in de provincie Groningen muziekles in bandjes gegeven.

Koningin Máxima was al een keer op bezoek bij De Rijdende Popschool in Garmerwolde op 6 november 2014. Ze hield toen gesprekken met medewerkers en deelnemers van De Rijdende Popschool en luisterde naar optredens van een aantal bands.

Foto’s: © Oranje Fonds / Bart Homburg
Foto : © Oranje Fonds / Bart Homburg