Speciaal Onderwijs
Naast het geven van standaard workshops en lessen in de dorpen is De Rijdende Popschool actief in het ontwikkelen van lessen voor het speciaal onderwijs.
In de afgelopen jaren zijn we gespecialiseerd in het ontwikkelen van aanbod voor specifieke doelgroepen. In de diverse projecten die we hebben gedaan kwam naar voren dat het heel leerzaam is voor leerlingen om zich te leren uiten via muziek en cultuur. Leerlingen kregen meer zelfvertrouwen en ontdekten dat zij dingen konden doen waarvan zij niet verwacht hadden het te kunnen.
Hier een kleine greep uit de diverse projecten:
Mythylschool
Op de mytylschool hebben we een lesprogramma van 3 jaar ontwikkeld voor VSO en VSO Arbeid 1, 2. De focus lag op muzieklessen voor leerlingen met een lichamelijke en/of sociale beperking.
Ableton Push controller voor Randy
Randy kwam bij De Rijdende Popschool terecht met een vraag. Hij wilde graag een EP maken en had daar hulp bij nodig. Zijn beperking is lichamelijk. Randy had al een aantal liedteksten klaarliggen en daarbij ook muzikale ideeën. Door zijn handicap had hij nooit de mogelijkheid om een instrument te bespelen.
Hier hebben we een oplossing voor gezocht. Via Ableton hebben we een controller gekregen en deze met behulp van software van Benjamin Soma om kunnen toveren in een instrument. Alle akkoorden in alle toonsoorten zijn met een druk op de knop te spelen. Randy heeft op deze wijze een manier gevonden zijn muzikale ideeën te uiten. Hij kon zo communiceren met songwriters, maar ook bijvoorbeeld meespelen tijdens een jamsessie.
Met het project Makers Mob van DeClick stond hij zelfs op het podium met de Push.
Simon van Hasselt
Op de Simon van Hasseltschool hebben we onze beats & lyrics workshop doorontwikkeld zodat deze mooi aansloot bij de doelgroep.
ISK onderwijs
In de Internationale Schakelklas hebben we muziekonderwijs aangeboden aan vluchtelingen onder de 18 jaar. De taalbarrière maakt het lastig om hier een standaard workshop te geven. Samen met de leerlingen zijn we gaan puzzelen met hun behoeften. Het was fijn dat ze weer even plezier konden hebben door muziek te maken. Daarnaast hebben we geëxperimenteerd met het schrijven van teksten in hun moedertaal en gekeken naar de muzikale invloeden uit hun cultuur en in hoeverre we die kwijt konden in de muzieklessen.
Dit is natuurlijk geen speciaal onderwijs, maar wel een voorbeeld van hoe wij ons aanbod kunnen afstemmen op andere doelgroepen.
Wil je meer informatie over ons ontwikkelingstraject? Neem dan contact met ons op.