Culturele Codes bij De Rijdende Popschool

Stichting De Rijdende Popschool onderschrijft en volgt de drie Culturele Codes.

  • Governance Code
  • Fair Practice Code
  • Code Diversiteit en Inclusie

Governance Code Cultuur

De stichting werkt met een directeur-bestuurder en een Raad van Toezicht van tenminste drie leden. De afspraken zijn vastgelegd in de statuten, die openbaar in te zien zijn op onze website. Bekijk de statuten hier.

Stichting Deinum-De Rijdende Popschool volgt de Governance Code Cultuur:

1. Het bestuur is verantwoordelijk voor het in acht nemen van de Governance Code Cultuur.
De directeur-bestuurder van stichting De Rijdende Popschool is verantwoordelijk voor de implementatie van de GCC en legt daarover verantwoording af aan de Raad van Toezicht (hierna RvT).

2. Het bestuur kiest het besturingsmodel van de organisatie bewust.
Ja, de directeur-bestuurder van stichting De Rijdende Popschool legt verantwoording af bij de RvT, die minstens drie keer per jaar vergadert.

3. Het bestuur is verantwoordelijk voor de organisatie. Het bestuur is in- en extern duidelijk over de taken, bevoegdheden en werkwijze: zie de statuten

4. De Raad van Toezicht stelt rechtspositie en bezoldiging van het bestuur zorgvuldig vast en is hierover zo open mogelijk: De bezoldiging volgt de richtlijnen van de CAO Welzijn. Bestuur en RvT melden indien aanwezig, relevante nevenfuncties in het jaarverslag.

5. De Raad van Toezicht legt zijn taken, verantwoordelijkheden en werkwijze vast en handelt daarnaar: zie de statuten

6. De Raad van Toezicht is verantwoordelijk voor zijn samenstelling: hij waarborgt deskundigheid, diversiteit en onafhankelijkheid: zie de statuten.

7. De Raad van Toezicht geeft tevoren aan welke inzet van de leden wordt verwacht en welke eventuele vergoeding daar tegenover staat: zie de statuten.

8. Toezichthouders en bestuurders vermijden elke vorm van belangenverstrengeling. De Raad van Toezicht ziet hierop toe: De verhoudingen van de leden t.o.v. de activiteiten van de stichting zijn transparant en beschreven in notulen en het jaarverslag.

9. Het bestuur is verantwoordelijk voor financieel beleid en risicobeheer door sluitende interne procedures en externe controle: Het bestuur is verantwoordelijk voor het financieel beheer, de RvT ziet erop toe dat dit volgens de afgesproken normen gebeurt, een externe accountant verzorgt de controle.

Fair Practice Code

De Rijdende Popschool onderstreept het belang van deze code en creëert zo goed mogelijk een inclusieve omgeving waarin alle betrokkenen op een respectvolle manier worden behandeld en eerlijk worden beloond voor hun bijdragen.

De Rijdende Popschool bevordert solidariteit en kennisdeling door samenwerking binnen haar programma’s en met de organisaties waarmee zij samenwerkt. De organisaties waarmee samen wordt gewerkt zijn scholen, welzijnsinstellingen en kunstinstellingen. Binnen haar programma’s gebeurt dit door te werken vanuit Deep Democracy en de mogelijkheid te bieden van ontwikkeling en doorstroming van talent. De Rijdende Popschool omarmt diversiteit door popcultuur in de volle breedte te benaderen, door haar samenwerking met o.a. Welzijnsorganisaties, door het laagdrempelige karakter van haar activiteiten en door de locaties van haar activiteiten. Dit heeft direct effect op de samenstelling van de deelnemers, de uitwerking van het programma, het coachteam en organisatie.

De Rijdende Popschool koerst op transparantie in haar werkwijze, waarbij openheid en duidelijkheid centraal staan. De medewerkers, coaches, docenten en werkplaatsleiders vertegenwoordigen de grootste groep professionals waar wordt gewerkt. Zij ontvangen een eerlijke betaling voor geleverde diensten conform de CAO Welzijn.

De Rijdende Popschool investeert in duurzaamheid door haar personeel waar mogelijk in dienst te nemen en door langdurige samenwerkingsverbanden aan te gaan met locaties en organisaties waarmee wordt samengewerkt. De vaste plekken en de verschillende programma’s zorgen ervoor dat jong talent een thuis vindt en ook daarbinnen kan doorgroeien. Door samen te werken met kunstencentra en kunstinstellingen ed streeft zij ernaar om de talentketen duurzaam te versterken.

De Rijdende Popschool bouwt vertrouwen op door haar medewerkers een eerlijke vergoeding te geven en een voortrekkersrol te nemen door te investeren in een positieve groei van kinderen en jongeren en respectvol en transparant om te gaan met medewerkers, samenwerkingspartners en andere betrokkenen.

 

 

Code Diversiteit en Inclusie

 

De Rijdende Popschool omarmt diversiteit en inclusiviteit actief door daadwerkelijke inspraak en invloed van de deelnemers, personeel en samenwerkingspartners binnen de activiteiten. De Rijdende Popschool werkt vanuit Deep Democracy (niet iedereen is gelijk, maar iedereen is wel gelijkwaardig) en de intrinsieke interesse van de deelnemers staat centraal. Ook de vraag van een samenwerkingspartner kan centraal staan bij het starten van een programma (bijvoorbeeld de wens om een bepaalde groep te bereiken). Deze werkwijze zorgt voor het aantrekken van deelnemers uit uiteenlopende (sub)genres en (sub)culturele stromingen van popcultuur & jongerencultuur, zodat het een weerspiegeling is van de brede diversiteit in de samenleving en de popcultuur.

De werkwijze en het samen toe werken naar een presentatie of product zorgt voor een verbindende factor onder de deelnemers. Ook organiseert De Rijdende Popschool overkoepelende presentatie van deelnemers waar zowel de jongste deelnemers als de oudsten zich presenteren dat zorgt voor een verbinding tussen jong en oud.

De Rijdende Popschool bevordert diversiteit door actief te koersen op daadwerkelijke inclusieve en diverse vertegenwoordiging binnen het programma en inspraak en invloed op het programma (deelnemers en begeleiders). De Rijdende Popschool ziet het belang van het wegnemen van eventuele drempels die deelnemers kunnen ervaren en speelt hier actief op in om gelijke kansen te bieden aan jongeren met diverse achtergronden. Dat drempels wegnemen doet zij door: vooral te werken op het platteland en daar te werken waar de kinderen en jongeren zijn, in dorpen, dorpshuizen, jongerencentra en op scholen, aanbod op maat te creëren dat aansluit bij de wensen, de vragen en de belevingswereld van kinderen en jongeren, (financiële) drempels weg te nemen om aan het aanbod deel te kunnen nemen en mogelijkheden te bieden om vervolgstappen te maken in talentontwikkeling

Daarnaast heeft De Rijdende Popschool voortdurend aandacht voor diversiteit in haar medewerkers, waarbij gestreefd wordt naar een evenwichtige vertegenwoordiging in achtergronden en expertisegebieden. De Rijdende Popschool is ervan overtuigd dat het creëren van een inclusieve en stimulerende omgeving, waarin mensen zich vertegenwoordigd voelen, bijdraagt aan een positieve en verrijkende ervaring voor alle betrokkenen. Inclusiviteit bij De Rijdende Popschool vertaalt zich sterk in de wijze waarop de inhoud van het programma wordt opgezet: waar De Rijdende Popschool de kaders van het programma vormgeeft, beslissen onze deelnemers zélf over de invulling van het programma op basis van hun persoonlijke en intrinsieke interesse.

De Rijdende Popschool hecht veel waarde aan bewustzijn rondom deze code en gelooft in haar eigen kunnen om hier de komende periode nog meer stappen in te zetten en met name het op schrift zetten hiervan.