De Rijdende Popschool is ontstaan in 2011 vanuit een behoefte in het dorp Garmerwolde (400 inwoners) om iets met muziek te doen voor kinderen. Twee mensen uit het dorp zagen in het Dorpshuis een mooie plek om muzieklessen te geven aan de kinderen van Garmerwolde. Er werd voor gekozen om de kinderen popmuziek te laten maken in bandjes.

Er was vanaf het begin veel animo en er werden meteen drie bandjes gevormd, met in totaal veertien kinderen. Een bandcoach werd aangesteld om de kinderen te begeleiden. De instrumenten en versterkers werden ter beschikking gesteld door muzikanten uit het dorp. Na twaalf lessen werd op 23 februari 2012 een presentatie gegeven in een goed gevuld dorpshuis. Alle aanwezigen waren heel enthousiast en opgetogen over de snelle vorderingen van de kinderen. Na twaalf lessen konden de bandjes een concert geven met drie of vier liedjes, terwijl een aantal van de kinderen van tevoren nog nooit muziek gemaakt hadden.

Het werd zo enthousiast ontvangen en het werkte zo goed, dat de initiatiefnemers meenden dat dit ook wel in andere dorpen zou kunnen. De instrumenten en apparatuur zouden vervoerd worden naar de dorpen, waar een dorpshuis of andere openbare ruimte gebruikt zou worden als oefenruimte. Het vervolg kreeg de naam De Rijdende Popschool, en er werden al snel popscholen in Slochteren en ‘t Zandt opgericht. In Slochteren werd al vanaf het begin contact gelegd met de Dorpsvereniging, wat een goed idee bleek te zijn. De Dorpsvereniging kent de bewoners en vice versa, men vertrouwt elkaar en dorpsbewoners zullen eerder een initiatief omarmen dat door de dorpsvereniging ‘goedgekeurd’ is.

Vooral in Slochteren was de animo erg groot. Er deden al meteen vijfentwintig kinderen mee, die repeteerden in het gebouw achter de kerk. De uitbreiding was een feit, en het enthousiasme van de kinderen en ouders gaf de doorslag om in nog meer dorpen een popschool te starten.