Wat is De Rijdende Popschool
Bij De Rijdende Popschool krijgen kinderen, jongeren en volwassenen muziekles in een bandje. Om mee te doen met De Rijdende Popschool hoef je geen instrument te kunnen bespelen en je hoeft ook niets te huren of kopen. De muziekschool komt naar de dorpen toe met alle spullen die nodig zijn, zoals instrumenten, versterkers, microfoons en een zanginstallatie.

Wat doet De Rijdende Popschool
De Rijdende Popschool heeft een bijzonder concept: er wordt lesgegeven in de dorpen door een professionele bandcoach. De muziekschool komt naar de kinderen, jongeren (en volwassenen) toe.

De bedoeling van de Rijdende Popschool is om het maken van muziek voor zoveel mogelijk kinderen, jongeren en volwassenen toegankelijk te maken. In de bandjes wordt vooral popmuziek gemaakt, waarbij de liedjes door de deelnemers uitgekozen worden, in overleg met de bandcoach.

Muziekles in je eigen dorp!
Voor iedereen toegankelijk
Gratis kennismakingsles
Samen muziek maken

In een bandje leer je snel en het is leuk om samen muziek te maken. Het is gebleken dat in dorpen vaak weinig voorzieningen zijn, met name op het gebied van muziek. Daarnaast heeft het maken van muziek een bindende factor. De bandjes geven regelmatig optredens in het eigen dorp (en ook wel daarbuiten), waardoor mensen bij elkaar komen.

Missie van Stichting De Rijdende Popschool
De Rijdende Popschool constateert dat er in de provincie Groningen voor jong poptalent weinig tot geen mogelijkheden geboden worden om zich verder te ontwikkelen.De Rijdende Popschool probeert daar sinds een aantal jaren verandering in te brengen door het organiseren van pop-educatieve activiteiten.

Al sinds 2012 organiseren wij in de dorpen van Groningen popscholen. Sinds 2016 organiseren wij Popsport in Groningen i.s.m. de landelijke organisatie van Popsport. Popsport is een programma dat mee mogelijk wordt gemaakt door een meerjarige ondersteuning van het Fonds voor Cultuurparticipatie. In 2018 zijn wij gestart met DeClick, dat zich richt op het bieden van mogelijkheden voor ontwikkeling aan jongeren, die actief zijn in popcultuur.

Daarnaast is De Rijdende Popschool jaarlijks actief op meer dan 40 scholen in het primair en voortgezet onderwijs, waar we kinderen en jongeren inspireren en stimuleren samen muziek te maken. De Rijdende Popschool is onderdeel van de Muziektafel Groningen, onderdeel van Meer Muziek in de Klas Lokaal en lid van vereniging De Toon Zetten. De Rijdende Popschool streeft ernaar om vooral in de vrije tijd van kinderen en jongeren mogelijkheden te creëren om zich verder te kunnen ontwikkelen.